Šeit par to, kādiem procesiem jānotiek smadzenēs, lai bērns iemācītos lasīt. Ja gribas šos procesus atbalstīt, tad ļoti nopietni iesakām padomāt par bērnu smadzeņu veselību. Speciālisti iesaka: kvalitatīvs miegs, svaigs gaiss, tīrs ūdens, fiziskas aktivitātes! Smadzeņu veselību ļoti nelabvēlīgi ietekmē stress (tāpēc maziem bērniem būtisks ir ritms), gaisa piesārņojums, elektronisko ierīču lietošana, kas maziem bērniem rada palielinātu atkarību risku, kā arī dažādi neveselīgi ēdieni un dzērieni (ir pierādīts, ka konkrētas pārtikas piedevas bērnos rada uzvedības problēmas).
Vēl maza atkāpe par lasīšanas vingrinājumiem. Lasīšana nenotiek tāpat vien. Skaidrs, ka, lai iemācītos lasīt, ir jāvingrinās. Tomēr, kā zināms, vecāki mēdz būt ļoti centīgi un dažreiz, vēlot savam bērnam to labāko, aizsteidzas mazliet pa priekšu.
Nu iedomājieties, piemēram, jogas nodarbību, kur cilvēkam, kas pirmo reizi to apmeklē, dod tik grūtus vingrinājumus, ka tos nav iespējams izpildīt. Turklāt skolotājs, kaut arī sākumā pacietīgs, beigās smagi nopūšas, vai vēl ļaunāk - sāk kliegt par to, ka cilvēks nevar izdarīt neko, ko prasa. Nodarbības beigās visticamāk radīsies domas - es neko nevaru, man nesanāk un es uz jogu vairs nekad neiešu! Bērniem ir līdzīgi. Tiklīdz izdarām pārāk lielu spiedienu, kas nav sabalansēts ar bērna fiziskajām un bioloģiskajām spējām, tā nogalinām bērnā jebkādu vēlmi lasīt. Svarīgi, lai lasīšanas process sagādātu prieku. Un tas patiešām ir priecīgi, ja to nepārvērš kaut kādā obligātā pienākumā, kuru mēģinot izpildīt turklāt netiek piepildītas bērnam svarīgu pieaugušo gaidas.
Iedomājieties kāda izskatās pasaule, ja mēs nesaprotam rakstīto tekstu (droši vien katrs to ir piedzīvojis kādā ārzemju ceļojumā). Un tad lēnām notiek "brīnums". Bērns izlasa vārdu "piens" uz tās pakas, kas katru rītu stāv uz galda. Tad, ejot pa ielu, noskaidrojas, ka aiz tām tur durvīm ir frizētava, bet šo ielu sauc Tukuma iela. Pasaule kļūst lielāka! Un vai tad tas nav aizraujoši? :)
Oriģināls: “Explainer: How the brain changes when we learn to read”,
Nicola Bell, The Conversation, May 10, 2017
Tulkojums: Līva Kupča